Luis Angel Fernández Hermana

Data de publicació: 26/09/00

"El Supertutor Virual"
El que vulgui saber, que compri un vell

Acabo de participar a Inforensino 2000, les interessants IV Jornades d'Informàtica Aplicada a l'Educació, que s'han cel.lebrat a Lugo. I com a d'altres esdeveniments similars als quals m'ha tocat intervenir on Internet treu el nas al camp de la formació, i suposo que això lamentablement es mantindrà així durant bastant temps, els elements del paisatge acostumen a distribuir-se d'acord a un pacte conegut: d'una banda (generalment a la taula), la indústria oferint veritables enginys màgics per a penetrar a l'educació online. De l'altra, els mestres i educadors, perplexos davant del que els cau damunt. Al mig, l'administració pública, preocupada per obtenir els recursos per bastir un pont entre uns i altres. I per cap lloc alumnes, pares d'alumnes o els múltiples sectors socials que haurien de formar-ne part, de forma natural, del cabdal de l'educació virtual. El resultat és que més que un fòrum de debat sobre l'educació a l'era de les xarxes, del qual estem urgentment necessitats, cadascú se'n va amb la pròpia motxilla de preocupacions sense saber ben bé a on descarregar-les, ni molt menys com afrontar-les.

Cada presentació d'un nou producte de la indústria (curs online, educació a distància, aules virtuals o coses semblants) suposa inmediatament multiplicar la càrrega de treball dels educadors per mil ( o per cent mil, al cap i a la fi aquestes xifres ja son com les distàncies entre galàxies: entre 20 i 2000 mil.lions d'anys llum). No és extrany, doncs, que es mirin amb certa distància -quan no és angoixa- tot aquest assumpte d'omplir les aules d'ordinadors connectats a Internet. Els avantatges no es veuen enlloc. Però, el pitjor, és que els interlocutors tampoc. Cada vegada es parla més de formació de mestres i professors per afrontar els reptes de l'educació de la Societat de la Informació i , al mateix temps, cada vegada se sap menys en què consisteix aquesta formació. Si existeix un quid de la qüestió, em sembla que aquest resideix en la forma com s'aborda l'assumpte: des de la perspectiva individual, ja sigui la del mestre, la de l'escola, o la de la institució.

Ens fa falta una aproximació que ens permeti contemplar que l' educació a la xarxa exigeix solucions a la xarxa, és a dir: col.lectives, d'intel.ligència distribuida, entre tots els sectors involucrats. No té sentit, per posar un exemple paradigmàtic, disenyar una aula virtual a on un professor ha d'excercir de tutor de, potser, el doble o triple d'alumnes que tindria a una aula real, i a més a més, relacionar-se amb ells fonamentalment per correu-e. És a dir, al marc conceptual d'un contacte potencial permanent amb tot l'alumnat, 24 hores al dia, set dies a la semana. Com va dir un ponent a Lugo, no fan falta tutors per a aquest tipus d'educació, sino supertutors, d'aquells amb capa i calces per sobre el pantaló i una I roja d'Internet sobre fons groc al pit . Tot i així, moririen a l'intent sense necessitat tant sols de neutralitzar-los amb un melindro de kriptonita.

El que necessitem és una xarxa de tutors en un àmbit virtual específic, és a dir, professors, experts, tècnics, etc que funcionen a la xarxa, que creen la metodologia de la tutoria i que parteixen d'una formalització d'Internet en quant a la seva assignatura. El qual, permet col.locar cada cosa al seu lloc: als alumnes , perquè aprendrien a utilitzar la xarxa en quant a recurs d'alfabetització digital, des de quan i com s'ha d'utilitzar el correu, fins al tipus d'activitat -interactivitat- que permet fer emergir el coneixement i la formació. Això, no es pot confiar ni a les bones intencions, ni als llistats d'adreces a Internet. Suposa dissenyar contexts específics a on tots els participants, des dels supertutors a la xarxa fins als experts en camps aparentment allunyats de l'educació però amb molt per aportar a àrees específiques de coneixement, passant per descomptat pels alumnes i si és necessari pels seus pares, tinguin l'oportunitat de funcionar com a xarxes de coneixement.

Crear el curriculum d'Internet a l'educació és una de les assignatures pendents. I no em refereixo simplement a explicar quines són les seves eines bàsiques, sino alfabetitzar en la seva utilització, de la mateixa manera que primer s'ensenya a llegir i escriure, per després passar a d'altres fases superiors i més complexes de l'educació. Una alfabetització a on s'aprèn a funcionar en xarxa, a extendre la capacitat de la inteligència col.lectiva a la que hom pertany i assimilar els coneixements que emergeixin al nou context. En poques paraules, la tasca consisteix a integrar la lògica virtual - i no només el correu electrònic- al sistema educatiu. A través de diferents verals, moltes de les aules virtuals s'apropen a aquest objectiu. Però s'endevinen les dificultats que han de superar per a convertir-se en sistemes de representació virtual capaços d'integrar l'activitat de pares, alumnes, mestres, tècnics en pedagogia i en tecnologia de la informació, així com la resta de la societat, perquè ara això és possible fer-ho. Per a que això s'expressi de forma tangible, els esmentats sistemes han d'estar aposentats en espais de comunicació digital que vertebrin els objectius i la forma d'aconseguir-los. A això li dedicarem el proper editorial.

Tornar Enrera